sunnuntai 6. maaliskuuta 2011

Viro, Pärnu 2008

Ke 25.6. 2008

Matkaan lähdettiin kotoa Jiin autolla n. klo 22. Matkayöhön oli valmistauduttu päiväunilla ja syömällä muutama tunti ennen lähtöä. K haki Aan ja Peen junalta vailla kymmenen ja Jiin auto lastattiin. K hyppäsi ekaksi puikkoihin. Sovittiin, että K ajaa Kuorttiin, josta J jatkaa ajamista. Heti moottoritien alussa kauris loikki metsään edestämme, joten oltiin heti kuin ulkomailla, sillä niitä näkee harvoin meidän nurkillamme, vaikka niiden määrä onkin kuulemma lisääntynyt. Matkanteko läpi pimeiden maisemien oli helppoa, eikä liikennettäkään ollut kuin nimeksi. Kuortissa joimme kahvit ja J alkoi ajaa. K yritti nukkua takapenkillä, mutta ei siitä oikein mitään tullut.

To 26.6. 2008

Pidimme kävelytauon Mäntsälässä ja ajoimme hiljaisen Hesan keskustan kautta Länsisatamaan jo ennen neljää! Aikaa tapettiin puoli kuuteen, jolloin terminaali avautui ja päästiin vessaan! Tullijonoon ajeltiin hyvissä ajoin ja helpon selvityksen jälkeen ajettiin Superstariin ensimmäisten joukossa. Laivassa juotiin sitten kahvit ja ihmeteltiin tilan paljoutta eli siis matkustajien pientä lukumäärää.

Matkalla Helsingistä Tallinnaan

Laivamatka kesti n. 2 h. Tallinnassa ei ollut minkäänlaista tulliselvitystä. J ajoi meidät Sadamarket-kauppakeskukseen, josta ostettiin pari putkiloa Gehwolia, yksi tuubi Bepanthenia, paidat meille molemmille ja hihaton "taskuliivi" Koolle. J hommasi tupakkavehkeitä tutuille ja viinaa. J ajoi meidät Tallinnasta Halinkaan (n. 100 km). Matka oli melko raskas, koska valvottu yö oli alla. Saatuamme huoneet otettiin ekana unet. Piti käydä ensin suihkussa, mutta uni voitti. Suihkun jälkeen syötiin motellin ravintolassa. Ruuan laatu oli hyvää "syöttölätasoa". Annokset olivat kookkaita. Pienen levon jälkeen J ajoi meidät Pärnuun lähinnä tutustumaan paikkoihin ja samalla käytiin halvassa (hyvässä?) laatikko-/lavamyymälässä ostoksilla. Hotellille otettiin pientä suolaista illaksi, kun arveltiin, ettei käydä enää missään syömässä. Ihan hyvä kierros! Pikaisesti käväistiin myös hienolla, mutta tuulisella rannalla.

Illalla otettiin autosta jääkaappi motellihuoneeseen ja pistettiin sinne pari Saaremaan Tuulikkia jäähtymään. Samalla naposteltiin ex-tukusta ostettua hyvää kinkkua, savujuustoa ja tuoretta ciabattaa :)

Pärnun upea ranta

Illalla tavattiin myös motellin suomalainen johtaja.. Hän osti entisen Neuvosto-aikaisen Halingan kauppakeskuksen ja alkoi muokkaamaan siitä matkailukeskusta. Rahaa on palanut kuulemma paljon ja työ jatkuu edelleen. Homma pyörii pitkälti ravintolan voimin. Piha on jatkuvasti täynnä matkatoimistojen linja-autoja täynnä nälkäisiä ihmisiä. Motellin varsinainen vetonaula on kuitenkin villisikajuhlat, joita ei meidän tuurillamme ole juuri tällä viikolla...
Kuuleman mukaan Eestillä ei mene juuri nyt kovin hyvin ja näyttää siltä kuin koko Pärnu olisi myynnissä ja suorastaan selvitystilassa!! Syynä on yleinen lama, joka johtuu yleisestä hintojen noususta yms. Mietittiin, että jos Pärnu kaatuu laman seurauksena, niin voiko myös koko Eesti kaatua!!! Se on kai kuitenkin mahdotonta, koska "Silja Linet ja kaikki on ostettu" eli valtio tulee varmasti vastaan Pärnun suhteen. Yksityisten osalta lama näkyy niin, että lainalla rakennetut ja aloitetut talot ovat nyt halvalla myynnissä! Paikallinen selvitysviranomainen tuntuu olevan suorastaan ylityöllistetty.
Iltaa istuttiin Halingan uudessa siivessä katsellen Espanja-Venäjä futismatsia jättiteeveestä, johon isäntä oli hommannut satelliittiboksin Suomesta, jotta kotomaan kanavat näkyisivät. Paikallinen operaattori oli katkaissut Suomen kanavat Eestin boksista. Mukana oli myös isännän tuttava, jolta kuultiin tarinoita vasta N-liitosta eronneen Eestin alkutaipaleelta. Ottelun toinen jakso katsottiin jo omassa huoneessa. Uni painoi niin, ettei katsomisesta meinannut tulla mitään. Joku kai voitti:) Eipä tarvinnut unta etsiä.

Ajoittain on näköjään tuullut todella kovaa!

Pe 27.6.2008

Aamulla satoi. Aamiaiselle hilauduttiin kahdeksaksi, mutta ovet olivat kiinni! Kun kassahenkilö saapui, hän totesi hymyillen, että kokki saapuu kahdeksan jälkeen, noin yhdeksältä :) No, noin puoli ysiltä saatiin jo leipää ja kahvia ja lopulta myös munakasta. OK. Isäntäkin saapui aamiaiselle ja kertoi kiiireistään ja samalla urkittiin häneltä pientä sadetekemistä eli onko seudulla hyviä ekskursiokohteita? Hän kehui seutua vuolaasti. Niinpä sitten aamiaisen ja auton tankkauksen jälkeen lähdettiin ajelemaan K kuskina Pärnu-Jaakobin kirkon kautta eteenpäin. Sieltä ajettiin Vähenurmeen, joka on "suomalaisten kylä". Maamiehet ovat ostaneet sieltä kimpassa kolhoosin(!) ja ilmeisesti tahkoavat nyt rahaa yötä päivää?? Huonoja olivat ulospäin suomalaisten talot! Matka jatkui rauhallisesti Koongaan, missä bongattiin Pikavere kiviaid. Ko. kylässä on rakennettu erittäin paljon kaunista kiviaitaa, koska paikallinen louhimo antaa kakkosluokan materiaalia melkein ilmaiseksi. Ajeltiin aidan viertä ristiin rastiin ja lopulta päätepisteeseen.

Kyllä kannatti käydä!!!

Haikara pesineen

Kiviaitojen reunustama tie

Maaseudun idylliä Pikaveressä

Palattiin Koongaan etsimään tiettyä vanhaa kartanoa. Yksi mahdollinen löydettiin. Saattoi olla etsimämme tai sitten ei? Ketään ei ollut paikalla vastaamassa kysymykseemme.

Paikallinen, neuvostotyylinen koulu löytyi ja grilli/pubi, jossa nautittiin kahvit ja J myös grillimakkaran salaatilla. Matka jatkui peltojen ja lehtometsien reunustamaa tietä valtatie 60:lle ja Pärnun suuntaan.

Sade oli lakannut ja aurinko paistoi täydeltä terältä. Ennen Pärnua poikkesimme Valgeranna-nimisellä rannalla, joka vetää vertoja etelän hienoille rannoille. Sää vain oli niin tuulinen, että ranta oli tyhjä.

Myös täällä näkyi Pärnun seutua vaivaava lama. Rannan tuntumassa oli parikin huljakan mökin työmaata, mutta paikalla ei ollut ketään, vaikka kello näytti parasta työaikaa (ja kalenteri arkea). Rannalle tullessa missasimme Audrun kylän risteyksen ja ajelimme nyt sinne golf-kentän viertä. Audru on ollut neuvostokolhoosi ja purettujen rakennusten ja neuvostoparakkien lisäksi siellä on erittäin upea Audru-jokea ympäröivä puisto. Joenhaarojen yli on rakennettu riippusiltoja, joita pitkin käveltiin Koon kanssa lenkki puistossa. J jäi auton vahdiksi.

Audru-joen riippusilloilla.

Matka jatkui Pärnuun, jossa mentiin syömään Tallinnan portin yläkertaan. Ruokajuomaksi otimme vettä ja J oluen. Ruoka oli hyvää ja jätimme kunnon tipin, josta tarjoilija kiitti vuolaasti. Eväät maksoivat yhteensä n. 440 kr ja kun viisisatasesta maksettiin, niin tippiä jäi 60 kr. J kävi vielä lähtiessä ottamassa tiskillä "pienen terävän".
Portin takaisessa puistossa oli käynnissä kaksipäiväiset Hansa-juhlat( tai -päivät).

Ihmiset olivat pukeutuneet keskiaikaisiin vaatteisiin ja puistossa oli jos jonkinlaista tapahtumaa soittajineen, narreineen, ritareineen, linnanneitoineen ja kauppiaineen.

Kojuista löytyi tietenkin kaikkea, mitä ei aikaisemmin tiennyt tarvitsevansa :), kuten sepän takoma pullonavaaja, päänhierontalaite eli peä massage vizpilä, saunahatut 150 kr / kpl (kun ostimme 4, niin 125 kr / kpl) ja muuta mukavaa.

Tunnelma oli korkealla, eikä ruuhka ollut kuitenkaan esim. Mallorcan markkinoiden luokkaa.

Puistosta ajeltiin kaupungin läpi entiseen tukkuun ja osteltiin taas pikkusuolaista ja 3 kaljapakkaa kotiin vietäväksi. 24-pack Sakua maksaa 201 kr eli 12,85 €. Taskumatillinen vodkaa maksoi n. 5 € ja 1,25 l kokista alle euron. Kaupasta ajeltiin motellille, nautittiin parit kaljat (olivat jäähtyneet hyvin, kun auton jääkaappi hilattiin huoneeseen hyrisemään) ja lopulta painuttiin nukkumaan. Ajokilometrejä kertyi 128.

Hansa-päivät Pärnussa

La 28.6. 2008

Aamu oli kirkkaampi kuin edellinen, mutta kuitenkin pilvinen ja tuulinen, joten taas päätettiin lähteä ajelulle. Aamiaiseksi oli jo perinteisesti voileipiä ja munakasta. J puhui jo eilen auton pesusta ja kun huomasimme ravintolan ovessa pesulan mainoksen Pärnu-Jaakobin kylässä, sai  J emäntämme kysymään puhelimella, onko pesulassa aikoja. Autopesula löytyi helposti emäntämme ohjeiden mukaan. J luuli sopineensa pikapesun, mutta pesuheppu pesi auton käsin (apuna painepesuri). Hän pesi myös ovenpielet ja matot!

Autonpesetys on edullista

Kierros alkoi vanhasta Pärnu-Jaakobin kirkosta (komea oli) ja jatkui pätkän via Balticaa Aren kautta Tori-nimiseen kylään, joka on kuuluisa mm. omasta hevosrodustaan.

Kylä sijaitsee upeasti Pärnu-joen mutkassa, jossa kylän kirkko on hallitsevalla paikalla.

Muutama sata metriä kirkolta on hautausmaa, jonka viereistä joen pengertä kutsutaan nimellä Torin Helvetti tai Manala.

Rinteessä on kaiverrettuja luolien suuaukkoja, joita joen vesi on laajentanut.

Paikalliset piileskelivät luolissa vainoojilta joskus muinoin.

Isäntämme mukaan jotkut luolat voivat olla kilometrien pituisia! K kävi yhdellä suuaukolla, mutta näytti kuulemma siltä, että se oli tukittu hiekalla, mahdollisesti turvallisuussyistä. Osittain revennyt englanninkielinen opaste antoi ymmärtää, että luolat olisivat nykyisen hautausmaan alla.

Matka jatkui hevostalleille, joissa vain pistäydyttiin. Kirkolta läksi hautajaissaattue, josta en saanut kuvaa, koska otin epähuomiossa mukaan vain 256 mb-kortin, kele...Kortti siis tuli täyteen. Ajelimme hiljalleen joen vartta Sindin läpi Pärnuun. Sindi on ollut joskus kaunis puutalokaupunki. Nyt suurin osa puutaloista oli huonossa kunnossa ja muut talot olivat sovjet design-kerrostaloparakkeja. Pärnussa menimme isolle ostarille, josta K löysi lopulta gigaisen muistikortin kameraan. Matka siis jatkui ex-tukun kautta (kaljaa + suolaisia ja J viinaa) keskustaan, jossa osuttiin vahingossa vanhojen autojen näyttelyyn Rüütli-kadun päähän.

Vanhojen autojen näyttelyssä

Tässä on näyttelyn voittaja

Katsottiin autot ja syötiin lähiravintolassa grillattua possunpihviä ranskalaisilla. K ja minä otimme juomaksi vettä ja J olutta.  Sitten ajeltiin Halingaan suihkuun ja levähtämään ja illan suussa lähdettiin taksilla takaisin Rüütlille. J tilasi taksin isäntämme kautta. Matka maksoi edestakaisin 650 kr eli n. 42 €. K maksoi puolet. Käytiin vesisateessa baarissa ensin yhdellä kaljalla, mutta sitten J alkoi puhua jostain villisikaravintolasta, jossa oli käynyt joskus. Siispä sitä etsimään. Lopulta paikka löytyi. Se oli Rüütlihoov-ravintola. Ruoka oli OK. K otti kanaa ja minä kuhaa. J söi ritaripihvin. Hinnat olivat samaa luokkaa kuin Tallinnanportissa. Aterian jälkeen voltailtiin pitkin tyhjää Rüütliä.

Ainoa isompi lauma oli Hansa-messuihin liittyvä kulkue! Lopulta osuttiin Citi-pubiin, jossa kaikki väki näköjään luurasi. Siellä otettiin yhdet ja tavattiin siilinjärveläinen yksinliikkuva matkailija. Taksin kanssa sovittu 3 tuntia tuli täyteen ja niin palattiin Halingaan nukkumaan.
P.S. Autonäyttelyn jälkeen mentiin vielä Hansa-päiville.

Koon kanssa yritettiin vielä löytää pari peävizpilää, mutta eipä niitä enää ollut. Matkaan tarttui hame äidilleni, pari villisianlihamakkarapötkyä ja "juustosuikeroita".

Soittajat Hansa-päivillä
J oli ostanut Aalle kissan savenvalajalta, jonka kanssa oli aikansa kuluksi jutustellut.
P.S. Se eka baari oli "Laterna Bar" ja nautittu olut oli Puls-merkkistä "Pärnu-olutta". Nykyään tosin joku muu taitaa omistaa Pulsin oikeudet.

Su 29.6. 2008

Normaali hyvä aamiainen. Päätimme viettää päivän Pärnun uimarannalla. Koon hoitaessa kuljettajan virkaa suunnattiin auton keula kohti biitsiä. Rannassa K osti parkkilipun 200 kr eli n. 13 € "yksi päev". Se on halvin vaihtoehto. Rannassa tuuli kovasti.

Emme edes viitsineet pukea uikkareita. Koon kanssa käveltiin rantatie päästä päähän (ei kuitenkaan isoa puistoa pohjoispuolella).

Rantadyynien suojassa tarkenee loikoilla

Koska aiottu rantapäivä peruuntui tuulen takia, päätimme jatkaa ympäristön tutkimista ja suuntasimme jonkun matkan päässä sijaitsevaan rautatiemuseoon eli Raudteemuuseumiin. Alue oli melko suuri ja siellä oli jos jonkinlaista vanhaa ja tosivanhaa vaunua ja veturia, joissa osassa pääsimme pistäytymään sisälläkin. Hienoja olivat, kertakaikkiaan!
Museossa oltiin ilmeisesti kuvaamassa elokuvaa tai dokumenttia, koska alueella maleksi melkoisesti väkeä vanhoissa rautatieläisten asuissa. Mitään opastusta museoalueella ei kuitenkaan ollut.

Rautatiemuseossa

Matka jatkui huonohkoa hiekkatietä pitkin, kunnes erään mutkan takaa pöllähdettiin jonkinlaiselle matalien kerrostalojen reunustamalle puistokadulle keskellä ei mitään! Kyseessä oli Lavassaaren kaupunki, joka ilmeisesti edusti neuvostotyyliä majoittaa / sijoittaa työntekijät lähelle työmaata ja toisiaan mutta kauas muista hyödyntämään seudun luonnonrikkauksia N-liiton eduksi. Samaan kategoriaan kuului myös seudun kapearaiteinen rautatie.
Bulevardin jälkeen jatkui taas sama mutkainen hiekkatie.

Lavassaare

Kapearaiteinen rautatie ylittää Lavassaaren "valtatien".
Siinäpä se oli päivä seikkaillessa melkein mennytkin ja palasimme illan suussa motellille vähän lepäilemään.
Oli viimeinen iltamme Pärnussa ja isäntäväkemme oli kutsunut meidät viettämään grilli-iltaa motellin ulkoterassille. Emäntämme ja M olivat nähneet paljon vaivaa ja heidän kattamansa pöytä suorastaan notkui kaikenlaisia herkkuja. Kiireinen isäntämmekin ehti lopulta ruokapöytään kanssamme ja muutaman maljapuheen jälkeen päästiin vauhtiin. Ruoka oli todella hyvää ja mukavassa seurassa ilta sujui rattoisasti. Illan päätteeksi kiittelimme isäntäväkeä vuolaasti eikä huoneeseen mentyä sängyssä tarvinnut kauan pyöriä, kun uni tuli.

Näkymä motellihuoneemme parvekkeelta

30.6.2008

Kotiinlähtöpäivä! K teki vielä perinteisen huonekuvauksen. Huonekuvaus on tehtävä siksi, että jos vuosien päästä ei enää muista esim., millainen hotellihuone milläkin matkalla on ollut, voi kuvista aina tarkistaa!

Tässä huoneemme sisältä
Käytiin aamiaisella ja hyvästeltiin paikallaoleva henkilökunta.

Sitten kassit ja nyssäkät auton kyytiin ja tien päälle kohti Tallinnaa.
Tallinnassa käytiin syömässä ja kulutettiin aikaa kiertelemällä mm. Merekeskuksessa. Tehtiin taas pakolliset ostokset, kuten tupakkaa, olutta, vodkaa, keramiikkaa, kristallia ja alusvaatteita.

Ollaan taas Tallinnassa

Sitten vain tylsää laivan odottelua.

Lopulta päästiin ajamaan auto laivaan ja nauttimaan merimatkasta ulkokannella, sillä sää oli mitä parhain. Laivalla kävimme syömässä.

Tarjouksessa oli lihapullia ja muusia, joten otimme sitä. Matka sujui nopeasti ulkokannella istuskellessa ja merimaisemaa ihaillessa. Laivalla kierreltiin vielä kaupoissa ja tehtiin vihoviimeisiä ostoksia.  Ehtipä K vielä ottamaan pienet nokosetkin yhdellä mukavalla sohvan tapaisella.

Tallinnan laululava mereltä katsottuna

Automatka kotiin sujui ilman mainittavia tapahtumia ja yllättävän nopeasti olimmekin jo kotiovella. Heipat Jiille ja tavarat kyydistä. Kotona tervehdykset kissoille ja kissojen hoitajille ja omaan sänkyyn unten maille.